
 



2 

 

 

 

 

 

   
 

     http://serbia.nlembassy.org/  
 

Realizaciju ovog projekta finansijski je podržala Ambasada Kraljevine Holandije.  
 

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima  i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Ambasade Kraljevine Holandije.  

 

 

 

         
              

Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala Fondacija za otvoreno društvo, Srbija. 
          

Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav 
Fondacije za otvoreno društvo, Srbija. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://serbia.nlembassy.org/


3 

 

 

 

SADRŽAJ 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ........................................................................................................................ 4 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .......................................................... 11 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 15 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ................................................ 19 

REGULATORNA TELA ............................................................................................................................. 19 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 22 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 23 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 24 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE........................................................................................................................ 25 

 

VII ZAKLJUČAK ............................................................................................................................................... 26 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



4 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na moguće 

povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Početkom januara, desničarska organizacija SNP NAŠI je oblepila srpske gradove plakatima koji su 

sadržali spiskove organizacija koje NAŠI smatraju „stranim agentima“, odnosno „antisrpskim medijima i 

nevladinim organizacijama finansiranim od zapadnih obaveštajnih službi“. NAŠI su tako, kao antisrpske 

označili RTV B92, dnevne listove „Blic“ i „Danas“, magazine „Vreme“ i „Republika“, medijski portal 

Peščanik, Nezavisno udruženje novinara Srbije, kao i nevladine organizacije – Fond za humanitarno 

pravo, Žene u crnom, Centar za kulturnu dekontaminaciju, JUKOM, Helsinški odbor za ljudska prava, 

Inicijativu mladih za ljudska prava, Sandžački odbor za zaštitu ljudskih prava, Fondaciju EXIT, Autonomni 

ženski centar, Beogradski centar za ljudska prava, Amnesti internešnal, Građansku inicijativu, Kvirija 

Centar, Gej strejt Alijansu, Dokukino i druge. Kao cilj kampanje, NAŠI navode „podizanje svesti u javnosti o 

alarmantnoj potrebi zabrane i hapšenja NVO sa spiska, koje otvoreno i javno vrše krivična dela podrivanja 

Ustava kroz niz teških krivičnih dela, počevši od ugrožavanja suvereniteta i integriteta Republike Srbije, 

govora mržnje i diskriminacije prema građanima Srbije i srpskom narodu u njihovoj matici državi – 

Srbiji“. U saopštenju je istaknuto da će SNP NAŠI nastaviti da vrši pritisak na srpsku vlast sa zahtevom da 

država Srbija usvoji Zakon o stranim agentima i da se najoštrije obračuna sa „zločinačkim NVO faktorima i 

agenturama koje vrše informaciono-propagandni terorizam u Srbiji, te tako obezbedi najvišu moguću 

bezbednost građana, suverenitet države i političku stabilnost Republike Srbije“. Zaštitnik građana, Saša 

Janković, u intervjuu za „Danas“, izrazio je nadu da će nadležni pravosudni organi plakate i njihovu 

sadržinu „razmotriti sa stanovišta svojih nadležnosti“. U izjavi za RTS, Saša Janković je ukazao na opasnost 

koja potiče od paušalnih ocena da su hiljade ljudi „na javnoj pozornici“ saradnici stranih obaveštajnih 

službi, ukazavši da time nekome može biti ugrožena i direktna bezbednost i da je u javnom interesu 

razrešenje tog pitanja. Vladimir Cvijan, predsednik Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo Narodne 

skupštine i član predsedništva SNS-a, saopštio je da je tužilaštvo pokrenulo postupak protiv organizacije 

SNP NAŠI, te rekao da, i pored toga što je Ustavni sud Srbije krajem prošle godine odbacio predlog 

Republičkog javnog tužilaštva za zabranu rada SNP NAŠI, nevladine organizacije, mediji i privatna lica 

mogu Ustavnom sudu Srbije da se obrate ponovo. 

 



5 

 

Podsetimo, Republičko javno tužilaštvo je svojevremeno od Ustavnog suda tražilo da dеsničаrskom 

pоkrеtu SNP NАŠI zabrani rad. Članom 55. Ustava Republike Srbije, zajemčena je sloboda udruživanja, ali 

isto tako predviđeno da Ustavni sud može zabraniti udruženje čije je delovanje usmereno na nasilno 

rušenje ustavnog poretka, kršenje zajemčenih ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne 

ili verske mržnje. Ustavni sud Srbije je, međutim, 14. novembra 2012. godine našao da se „ne može 

pouzdano utvrditi postojanje ustavnih razloga za zabranu rada“. Istovremeno, međutim, Ustavni sud je 

primetio da „preduzete mere od strane nadležnih državnih organa prema članovima udruženja ne 

predstavljaju adekvatan odgovor demokratskog društva za učinjene povrede prava zbog čijeg bi 

neuspeha Ustavni sud mogao i morao zabraniti rad njihovih udruženja“. U saopštenju Ustavnog suda 

objavljenog tom prilikom, dalje se navodi da taj sud „nije došao do pouzdanog uverenja da su u sistemu 

zaštite sloboda i prava nadležni državni organi prethodno već iscrpeli sve mere prevencije i adekvatnog 

sankcionisanja protivpravnog delovanja ovih udruženja i njihovih članova, zbog čega bi se za svako dalje 

ponavljanje istih ili sličnih kažnjivih ili uznemiravajućih aktivnosti udruženja moralo pribeći izricanju 

mere zabrane njihovog rada kao nužnog i jedino mogućeg odgovora države u demokratskom društvu“. Iz 

saopštenja se, međutim, ne vidi koje je „mere prevencije i adekvatnog sankcionisanja“ Ustavni sud imao u 

vidu, a izjava Vladimira Cvijana, predsednika Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo Narodne 

skupštine, mogla bi se razumeti i kao izraz njegovog uverenja da je poslednjom akcijom SNP NAŠI pređen 

prag nade da bi „mere prevencije i adekvatnog sankcionisanja“ mogle biti delotvorne, odnosno, da 

ponavljanje istih ili sličnih uznemiravajućih aktivnosti udruženja nameće neophodnost izricanja mere 

zabrane kao nužnog odgovora države u demokratskom društvu. Ovo treba posmatrati u kontekstu 

činjenice da nova kampanja predstavlja nastavak serije aktivnosti organizacije SNP NАŠI koje su usledile 

nakon odluke Ustavnog suda. Podsetimo, NAŠI su još pоčеtkоm dеcеmbrа 2012. godine оd nаdlеžnih u 

Srbiјi tražili оduzimаnjе nаciоnаlnе frеkvеnciје rаdiјu i tеlеviziјi B92, gаšеnjе dnеvnih nоvinа „Blic“ i 

„Danas“, mаgаzinа „Vrеmе“ i „Rеpublikа“, portala Pеščаnik, kао i zаbrаnu rаdа Glаsа Аmеrikе i Radija 

Slоbоdna Еvrоpa nа tеritоriјi Rеpublikе Srbiје, a takav zаhtеv su оbrаzložili „оprаvdаnоm sumnjоm dа su 

pојеdini mеdiјi u Srbiјi finаnsirаni prlјаvim nоvcеm аlbаnskе i hrvаtskе mаfiје“, kао i dа su „u prоtеklih 

20 gоdinа rаdili isklјučivо nа sаtаnizаciјi sоpstvеnоg nаrоdа, krоz vеštо mеdiјskо mаnipulisаnjе i 

prоpаgirаnjе Srbа kао zlоčinаčkоg i gеnоcidnоg nаrоdа krivcа zа rаtоvе dеvеdеsеtih gоdinа, о čеmu 

pоstојi cео niz dоkаzа zbоg kојih ih i širа јаvnоst smаtrа ispоstаvаmа nеpriјаtеlјskih cеntаrа mоći“.  Tako 

se ispostavlja da su liberalni mediji, u samo mesec dana, posle „аlbаnskе i hrvаtskе mаfiје“, za finansijere 

dobili „zapadne obaveštajne službe“, što međutim nije uticalo na to da postanu manje „antisrpski“. Ono što 

pada u oči i što govori o položaju medija u Srbiji, jeste činjenica da se oni, po pravilu, uvek prvi nađu na 

udaru ekstremista. Pri svemu tome, pritisak i zastrašivanje medija i novinara, što njihovo etiketiranje kao 

„antisrpskih“, „finansiranih od zapadnih obaveštajnih službi“ i „zločinačkih agentura koje vrše 

informaciono-propagandni terorizam u Srbiji“ svakako jeste, moglo bi predstavljati i podstrekavanje na 



6 

 

Krivičnim zakonikom zabranjenu diskriminaciju zbog različitih ličnih svojstava (npr.  političkog ili drugog 

ubeđenja), širenje ili predstavljanje ideja ili teorija koje zagovaraju ili podstrekavaju mržnju, 

diskriminaciju ili nasilje, protiv bilo kojeg lica ili grupe lica, zasnovanih na ličnim svojstvima, ili nasilničko 

ponašanje u vidu grubog vređanja ili zlostavljanje koje značajnije ugrožava spokojstvo građana, a 

predstavlja i Ustavom, odnosno Zakonom o javnom informisanju, zabranjeno ograničavanje slobode 

javnog informisanja. 

 

1.2. Redakcija dnevnog lista „Kurir“ saopštila je da su 15. januara 2013. godine primili preteću poruku 

upućenu Aleksandru Rodiću, vlasniku lista. U poruci, ispod koje stoji potpis ,,Atentator“, navodi se da je 

Rodić isti kao i njegov otac, Radisav Rodić, i da će završiti kao ubijeni hrvatski novinar Ivo Pukanić. Prema 

mišljenju „Kurira“, razlog za dobijanje preteće poruke jeste to što su otvorili veliki broj afera zbog krađe 

državnih para, veza tajkuna i kriminalaca i neverovatnog bogatstva državnih i gradskih funkcionera. 

Pretnja Aleksandru Rodiću usledila je samo dan nakon što je „Kurir“ primio poruku u kojoj se pretilo 

dizanjem u vazduh zgrade u kojoj se redakcija ovog medija nalazi. O pretnjama su obavešteni državni 

organi. Podsetimo, Radisav Rodić, otac Aleksandra Rodića, osuđen je sredinom 2011. godine na dve 

godine zatvora, na osnovu sporazuma o priznanju krivice koji je sklopio sa Višim tužilaštvom. Rodić je 

prethodno gotovo dve godine bio u pritvoru, tako da se nakon presude praktično odmah našao na slobodi. 

Pored zatvorske kazne, izrečena mu je i mera zabrane obavljanja poziva, delatnosti i dužnosti u trajanju 

od šest godina. Bio je optužen za zloupotrebu službenog položaja. Ivo Pukanić, vlasnik i urednik hrvatskog 

nedeljnika „Nacional“, ubijen je 23. oktobra 2008. godine, u eksploziji bombe koja je bila podmetnuta 

pored njegovog automobila. U eksploziji je pored Pukanića poginuo i njegov saradnik Niko Franić. Misija 

OEBS-a u Srbiji najoštrije je osudila pretnje Aleksandru Rodiću i ukazala da „zastrašivanje i pretnje 

novinarima mogu voditi ka autocenzuri i ugroziti slobodu izražavanja, koja je ključni preduslov za razvoj 

demokratije“. Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije saopštilo je da se protivi svakom vidu 

nasilja, pretnji i pritisaka na medije i novinare. Portparol Republičkog javnog tužilaštva, Tomo Zorić, 

saopštio je da je Republičko javno tužilaštvo dalo nalog policiji da hitno proveri pretnje koje su upućene 

vlasniku i novinarima „Kurira“.  

 

Iz izjave portparola Republičkog javnog tužilaštva, Tome Zorića, proizilazi da se još uvek nepoznata lica 

koja su pretila vlasniku i novinarima „Kurira“ sumnjiče za kvalifikovani oblik ugrožavanja sigurnosti. 

Naime, Krivičnim zakonikom Republike Srbije predviđeno je da će se ko ugrozi sigurnost nekog lica 

pretnjom da će napasti na njegov život ili telo, odnosno život ili telo njemu bliskog lica, kazniti novčanom 

kaznom ili zatvorom do jedne godine. Kvalifikovani oblik dela postoji ukoliko je pretnja usmerena prema 



7 

 

licu koje obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, i ako je pretnja u direktnoj vezi sa tim 

poslovima, a u tom slučaju zaprećena je kazna zatvora od šest meseci do pet godina.  

 

1.3. Nedeljnik „Pečat“, čiji je glavni i odgovorni urednik nekadašnji direktor RTS-a i bivši visoki 

funkcioner Socijalističke partije Srbije, u seriji tekstova autora Miodraga Zarkovića objavljenih u januaru i 

februaru, napao je rukovodioce i novinare Radio televizije Vojvodine (RTV) i predsednika Nezavisnog 

društva novinara Vojvodine (NDNV). Tako, u broju od 18. januara, Zarković novinare RTV-a optužuje da 

su „jurišnici antisrpstva“, da njihovo dеlоvаnjе nаnоsi „dugоtrајniјu, kulturnо pоlitičku štеtu“, da su 

„protivsrpski kadrovi, čija je ostrašćena mržnja prema naciji u čijoj državi žive i deluju bespogovorno 

dokazana“. Programska direktorka RTV-a, Sanda Savić, za Zarkovića је „žеnа pоtpunо posvećenа 

protivsrpskom delovanju i kolovođa antinacionalnog usmerenja vojvođanske televizije“. Na tapetu se 

našao i predsednik NDNV-a, Dinko Gruhonjić, koga Zarković naziva „osvedočenim srbomrscem čije je 

cеlоkupnо delovanje prožeto neskrivenim zalaganjem za dalјe propadanje Srbije i Srba“. U tekstu se 

zaključuje da „nа оsnоvu uvida u nacionalnu pripadnost većine rukovodilaca RTV-a“ јеstе tеškо izbеći 

zaklјučаk dа izа tоg zlоčinа stојi razgoropađeni hrvatski lobi“. Već u narednom broju nedeljnika, 

objavljenom 25. januara, Zarković nastavlja sa istom tezom o tome da su rukovodioci i novinari RТV-a 

„hrvаtskе nаciоnаlnоsti“, štо im, nаvоdnо, оbеzbеđuје imunitеt od odgovornosti. U broju od 1. februara, 

Zarković iznosi zаbrinutоst „nаd timе kо uоpštе u rukоvоdstvu RТV-а vоdi rаčunа о intеrеsimа držаvе 

Srbiје, srpskоg društvа i srpskоg nаrоdа“, а svе pоvоdоm еmitоvаnjа konkretnog programa koji on 

opisuje kao „pоduhvаt kојi služi isklјučivо pubеrtеtskоm оdušеvlјаvаnju оvdаšnjih krоаtоfilа“. 

 

Sva medijska udruženja su u svojim saopštenjima najoštrije osudila pisanje „Pečata“. ANEM je pozvao 

nadležne institucije da reaguju povodom napada i suzbiju medijski i svaki javni govor kojim se raspiruje 

mržnja među nacionalnim zajednicama koje žive u Srbiji. Podsećamo da je Krivičnim zakonikom 

predviđeno da je izazivanje ili raspirivanje nacionalne, rasne ili verske mržnje, ili netrpeljivosti među 

narodima ili etničkim zajednicama koje žive u Srbiji, krivično delo koje se kažnjava zatvorom od šest 

meseci do pet godina. RTV je najavio i podneo krivičnu prijavu protiv Zarkovića i Vučelića, ali se tužilaštvo 

tim povodom do zaključenja ovog izveštaja nije oglašavalo. Tekstovi u „Pečatu“, kao uostalom i saopštenja 

i plakati SNP NAŠI, podsećaju na javni govor kakav je u Srbiji po zlu zapamćen tokom devedesetih godina 

prošlog veka, a kakav je, između ostalih, promovisao i Milorad Vučelić, tada u jednom periodu i direktor 

RTS-a. Taj govor karakteriše brutalni obračun sa političkim neistomišljenicima, u kojima se manipuliše 

poluistinama, ili bezobzirno laže, u kojima se ne biraju reči i u kojima je nečija izmišljena ili stvarna 

manjinska etnička pripadnost dovoljna da se osoba proglasi „osvedočenim srbomrscem čije je cеlоkupnо 

delovanje prožeto neskrivenim zalaganjem za dalјe propadanje Srbije i Srba“, a disonantni politički tonovi 



8 

 

dovoljni da se neko proglasi izdajnikom, stranim plaćenikom, ili kao u slučaju „Pečata“ i novinara RTV-a,  

„jurišnikom antisrpstva“. Iako su medijska i novinarska udruženja žestoko reagovala povodom napada 

„Pečata“ na novinare RTV-a, odgovarajuća reakcija države je izostala. Nažalost, i u ovom slučaju, slično 

onome što je i Ustavni sud primetio odlučujući da odbaci predlog Republičkog javnog tužilaštva za 

zabranu rada SNP NAŠI, u sistemu zaštite sloboda i prava u Srbiji nadležni državni organi prethodno, ne 

da nisu iscrpeli mere prevencije i adekvatnog sankcionisanja protivpravnog delovanja usmerenog na 

kršenje zajemčenih ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne ili verske mržnje, nego se 

oni, po svemu sudeći, još uvek nadaju da će javni govor kojim se izaziva nacionalna mržnja sam od sebe 

nestati, ako se dovoljno dugo ignoriše. S druge strane, napadi na čelne ljude RTV-a predstavljaju i pritisak 

koji je direktno suprotan Zakonom o radiodifuziji definisanoj obavezi da programi javnog radiodifuznog 

servisa, a posebno programi informativnog sadržaja, budu zaštićeni od bilo kakvog uticaja vlasti, 

političkih organizacija ili centara ekonomske moći. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Gradonačelnik Beograda i predsednik Demokratske stranke, Dragan Đilas, tužio je dnevni list 

„Kurir“ za naknadu štete zbog povrede časti i ugleda objavljivanjem informacija. Prema izjavama koje je 

Dragan Đilas davao medijima, visinu odštetnog zahteva u tri tužbe koje je podneo, opredelio je vezujući ih 

za vrednost navodnih zloupotreba za koje je u ovom listu optužen. Prema javno dostupnim podacima, od 

26. decembra 2012. godine do 29. januara 2013. godine, Dragan Đilas podneo je tri tužbe Višem sudu u 

Beogradu, pri čemu je u dva slučaja tražio po milion dinara, dok trećom tužbom potražuje astronomskih 

120 milijardi dinara. Sam Đilas je za „Tanjug“ rekao da je svestan da je iznos novca koji potražuje 

besmislen, ali da je besmisleno i pisanje „Kurira“ o njemu. „Kurir“, sa druge strane, tvrdi da je „jasna 

Đilasova namera da preko ove tužbe, nezabeležene u sudskoj praksi, pokuša da ugasi najtiražniji dnevni 

list u Srbiji i zastraši novinare i urednike, posle bezuspešnih pokušaja da stavi „Kurir“ pod svoju 

kontrolu“. Po „Kuriru“, „ovim zahtevom Đilas na mala vrata uvodi cenzuru u srpske medije i pokušava da 

disciplinuje one koje nije uspeo da stavi pod kontrolu preko svoje medijske kuće ’Dajrekt medija’, koja 

ima monopolski položaj na tržištu reklama u Srbiji i određuje u kojim medijima će se pojaviti reklame 

privatnih, ali i velikih državnih kompanija“.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da svako lice na koje se odnosi netačna, nepotpuna ili druga 

informacija čije je objavljivanje u skladu sa zakonom zabranjeno, kao i lice kome nije objavljena ispravka, 

odgovor ili druga informacija čije objavljivanje ima pravo da traži od javnog glasila, a koje zbog takvog 

objavljivanja, odnosno neobjavljivanja, trpi štetu, ima pravo na naknadu materijalne i nematerijalne štete. 



9 

 

Zakon takođe kaže da za štetu solidarno odgovaraju novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je 

osnivač medija, koji su pre objavljivanja, s pažnjom primerenom okolnostima, mogli utvrditi neistinitost 

ili nepotpunost informacije, ili nedopuštenost njenog objavljivanja. S druge strane, Zakon predviđa da su 

nosiocima državnih i političkih funkcija prava na zaštitu privatnosti ograničena, ako je informacija važna 

za javnost s obzirom na činjenicu da lice na koje se informacija odnosi vrši određenu funkciju. Ovo 

ograničenje je srazmerno opravdanom interesu javnosti u svakom konkretnom slučaju. Praksa sudova u 

Srbiji je takva da se naknada štete, i kada bude dosuđena, dosuđuje u višestruko manjim iznosima od 

onoga koji gradonačelnik Beograda u konkretnom slučaju potražuje. Ova naknada retko ili nikada ne 

prelazi nekoliko stotina hiljada dinara. Zabeleženi su slučajevi u kojima su nosioci državnih i političkih 

funkcija bili uspešni u svojim tužbama protiv medija, ali je takvih slučajeva manje, posebno nakon jednog 

broja odluka Evropskog suda za ljudska prava u postupcima koji su vođeni po predstavkama protiv 

Republike Srbije (Lepojić protiv Srbije, predstavka br. 13909/05; Filipović protiv Srbije, predstavka br. 

27935/05; Bоdrоžić prоtiv Srbiје, predstavka br. 32550/05 i Bоdrоžić i Vuјin prоtiv Srbiје, predstavka br. 

38435/05), ili makar naknade koje se dosuđuju nosiocima državnih i političkih funkcija, i generalno 

javnim ličnostima, nisu više od naknada koje se redovno dosuđuju običnim građanima. U navedenom 

smislu, pitanje je da li tužba sa zahtevom za naknadu štete koja je opredeljena u milijardama može imati 

čak i zastrašujući efekat. Ovoga je, sudeći po izjavama koje je davao, očigledno svestan i sam Đilas. Zato, 

iako je nesporno da je „Kurir“ vodio višemesečnu otvorenu i prilično prljavu kampanju protiv Dragana 

Đilasa, ostaje prilično nejasno koja je svrha ovakve tužbe. Druga stvar koju „Kurir“ potencira, tiče se 

Đilasovog vlasništva u kompaniji koja je regionalni lider na tržištu komunikacija i koja pruža širok spektar 

usluga – od komunikacijskog planiranja, preko istraživanja medija, planiranja do zakupa medijskog 

prostora. O tome da značaj koji ova kompanija ima, posebno na tržištu zakupa medijskog prostora, 

predstavlja sredstvo kojim se može uticati na način na koji mediji izveštavaju o pojedinim pitanjima od 

javnog interesa, pisao je još Savet za borbu protiv korupcije u svom Izveštaju o pritiscima i kontroli 

medija iz 2011. godine. Mnogi su činjenicu da objavljivanje tog Izveštaja u medijima nije dobilo očekivanu 

pažnju, razumeli kao ultimativni dokaz da mediji u Srbiji zaista jesu kontrolisani, i to upravo na načine 

objašnjene u Izveštaju. Kako god bilo, po stanju u registrima, Dragan Đilas sa 25% učestvuje u vlasništvu 

Preduzeća za multimedijalne komunikacije MULTIKOM GROUP doo iz Beograda (25% udela ima i njegova 

bivša supruga). MULTIKOM GROUP je većinski vlasnik kompanije „Direct Media“. Međutim, pitanje da li 

„Direct Media“ ima dominantan položaj na tržištu oglašavanja, odnosno posebno na tržištu zakupa 

medijskog prostora, i da li se taj dominantan položaj zloupotrebljava, neće biti raspravljano u pokrenutim 

parnicama. To pitanje je u nadležnosti Komisije za zaštitu konkurencije, koja se, međutim, tržištem 

oglašavanja,koliko je autorima ovog izveštaja poznato, nikada nije bavila.  

 



10 

 

2.2. Viši sud u Šapcu je 24. januara 2013. godine osudio Rada Kulezića, napadača na ekipu Televizije 

Šabac, na 10 meseci zatvora, uslovno na dve godine, i izrekao mu zabranu prisustvovanja sportskim 

manifestacijama na teritoriji Prnjavora u roku od godinu dana, kao i novčanu kaznu od 50.000 dinara. 

Kako nije uložena žalba na ovu presudu, ona je postala pravnosnažna i izvršna. Rade Kulezić je 26. 

avgusta 2012. godine, bez ikakvog razloga i povoda, najpre verbalno, a potom i fizički napao novinarku 

RTV Šabac, Mariju Damnjanović, a potom i snimatelja Zorana Milutinovića, dok su oni izveštavali sa 

Seoskih olimpijskih igara u Prnjavoru.  

 

U skladu sa odredbama Krivičnog zakonika, uslovnom osudom sud učiniocu krivičnog dela utvrđuje 

kaznu i istovremeno određuje da se ona neće izvršiti, ako osuđeni za vreme koje odredi sud, a koje ne 

može biti kraće od jedne niti duže od pet godina (vreme proveravanja) ne učini novo krivično delo. 

Kulezić je osuđen za nasilničko ponašanje na sportskoj priredbi ili javnom skupu. Za ovo delo, Krivičnim 

zakonikom propisana je kazna zatvora od šest meseci do pet godina i novčana kazna, kao i obavezna mera 

bezbednosti zabrane prisustvovanja određenim sportskim priredbama. Ono što je specifično za ovaj 

slučaj je da napadač na novinare nije, shodno ranijoj praksi srpskih sudova, osuđen u meri zakonskog 

minimuma, ili čak i ispod njega (zakonski minimum je ovde šest meseci zatvora, a Kulezić je osuđen na 

10). Druga, još važnija stvar, je da je od samog napada do pravnosnažnosti presude izrečene napadaču 

proteklo manje od 6 meseci, što je neuobičajeno brzo za praksu domaćih sudova. 

 

2.3. Milovan Brkić, glavni i odgovorni urednik lista „Tabloid“, podneo je 12. februara 2013. godine 

Višem sudu u Beogradu tužbu za naknadu nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda protiv 

Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS). Tužba je podneta zbog saopštenja kojim je ovo udruženje 

osudilo pisanje lista „Tabloid“ o prvom potpredsedniku Vlade Republike Srbije, Aleksandru Vučiću, i 

njegovom sinu. NUNS je u saopštenju naveo da osuđuje svako medijsko plasiranje fabrikovanih 

informacija koje narušavaju dostojanstvo ličnosti, izvrgavaju ruglu pojedince i zloupotrebljavaju decu. 

Kao poslednji drastičan primer je naveden tekst, u kom „kontroverzni list rečitog imena „Tabloid“ 

optužuje potpredsednika Vlade Srbije, Aleksandra Vučića, za nedozvoljene odnose sa maloletnim sinom i 

to uz punu vizuelnu identifikaciju“. Naime, uz sporni tekst, objavljene su i fotografije maloletnog sina 

Aleksandra Vučića, sa prikrivenim licem, ali uz identifikaciju u potpisima. NUNS je u saopštenju pozvao 

nadležne da zaštite decu od zloupotreba. Brkić  u tužbi insistira da se u saopštenju NUNS-a neosnovano 

tvrdi da je „Tabloid“ napisao da sam Vučić ili neko od ljudi kojima je okružen seksualno zlostavlja 

maloletnika, budući da, po njemu, takav navod u spornom tekstu ne postoji. 

 



11 

 

Zakon o javnom informisanju predviđa posebnu zaštitu maloletnika. Naime, maloletnik se ne sme učiniti 

prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da povredi njegovo pravo ili interes. Zakon predviđa i 

prekršajnu odgovornost za kršenje citirane zabrane, za šta je zaprećena novčana kazna u iznosu od 

30.000,00 do 200.000,00 dinara za odgovornog urednika. Nije poznato da li je nadležno Ministarstvo 

kulture i informisanja podnelo prekršajnu prijavu protiv urednika „Tabloida“ u konkretnom slučaju, a 

postupak koji je Brkić pokrenuo protiv NUNS-a biće interesantan utoliko što će sud morati da utvrđuje da 

li saopštenje sadrži činjenični opis sadržaja teksta objavljenog u „Tabloidu“ i da li je taj činjenični opis 

tačan, ili je pak samo vrednosni sud koji je imao, ili nije imao, validnu osnovu u sadržaju spornog teksta. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je kroz odeljak o slobodi izražavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republičke radiodifuzne agencije (RRA) je 13. februara 2013. godine okončao postupak za 

izricanje mera TV Pink zbog emisije „Preljubnici“ koja je emitovana 8. februara, a čiji sadržaj je, po oceni 

RRA, mogao da naškodi fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i omladine. TV Pink je naloženo 

da emisiju „Preljubnici“ i programe sa sličnim sadržajima ne emituje pre ponoći. Savet je upozorio 

predstavnike ovog medija da se pridržavaju obaveze posebne najave ili označavanja programa koji mogu 

ugrožavati decu i omladinu, na način na koji je to predviđeno Kodeksom ponašanja emitera. U odnosu na 

konkretnu emisiju, koja je pratila dramatizovanu istragu privatne detektivske agencije kojom je navodno 

otkriven incest, i eventualna saznanja autora o delu na osnovu koga je scenario napisan, Savet je saopštio 

da očekuje da nadležni organi ispitaju sve okolnosti u skladu sa zakonom. Savet je upozorio TV Pink da je 

sadržaj ove emisije suprotan Zakonu o radiodifuziji i Kodeksu ponašanja emitera i obavezao ovu televiziju 

da saopštenje RRA o tome javno objavi u svojim centralnim informativnim emisijama, uz izvinjenje 

gledaocima. RRA je protiv TV Pink podnela i zahtev za pokretanje prekršajnog  postupka.  

 



12 

 

Savet RRA se emisijom „Preljubnici“ bavio i krajem aprila 2012. godine,  kada je od ТV Pink zahtevano da 

taj program, prе pоčеtkа еmitоvаnjа i nа njеgоvоm krајu, јаsnо оznаči kао igrаni, kаkо јаvnоst nе bi bilа u 

zаbludi dа је rеč о dоkumеntаrnim emisijama, i da u cеlоsti prеkriје svе psоvkе i uvrеdlјiv gоvоr. Sаvеt је 

tada nаlоžiо ТV Pink dа еmisiјu „Prеlјubnici“ јаsnо оznаči kао prоgrаm kојi niје priklаdаn zа mlаđе оd 16 

gоdinа, а dа u slučајеvimа kаdа sаdržај еmisiје niје priklаdаn zа mlаđе оd 18 gоdinа, еmisiјu еmituје 

nаkоn pоnоći. Zakonom o radiodifuziji propisano je da je RRA nadležna da, između ostalog, vrši nadzor 

nad radom emitera, te da vrši kontrolu i stara se o doslednoj primeni odredaba Zakona o radiodifuziji. 

Zakonom o radiodifuziji dalje je predviđeno da svi emiteri imaju obavezu da ne emituju programe čiji 

sadržaji mogu da škode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i omladine, kao i da takve 

programe jasno označe, a ukoliko ih emituju, da to čine samo između 24.00 i 06.00 časova. Zakon izričito 

propisuje i da emiteri ne smeju da emituju programe koji sadrže pornografiju ili čiji sadržaji ističu i 

podržavaju nasilje, narkomaniju ili druge vidove kriminalnog ponašanja, kao i programe koji 

zloupotrebljavaju lakovernost gledalaca ili slušalaca. Kodeks ponašanja emitera dalje propisuje da se 

sadržaji koji mogu da ugroze integritet, kao i zdravstveni, moralni, intelektualni i socijalni razvoj 

maloletnika mogu emitovati samo u doba kada deca i omladina ne bi trebalo da prate programe radija i 

televizije. Takođe, Kodeks ponašanja emitera obavezuje emitere da posebno najavljuju ili označavaju 

programe koji mogu da ugroze decu i omladinu. RRA je ovlašćena da izriče mere emiteru, i to opomenu, 

upozorenje, ali i meru privremenog ili trajnog oduzimanja dozvole za emitovanje programa. Upozorenje 

se izriče, između ostalog, i kada emiter prvi put prekrši neku obavezu koja je utvrđena zakonom ali na 

način da to kršenje ozbiljno ugrožava ostvarivanje načela regulisanja odnosa u oblasti radiodifuzije. 

Upozorenje se objavljuje u javnim glasilima a obavezno u programu emitera na koga se upozorenje 

odnosi. Zaštita maloletnika je jedan od ključnih ciljeva koje RRA ostvaruje u okviru svoje regulatorne 

funkcije. Interesantno je da ova mera, predviđena Zakonom o radiodifuziji koji je na snazi od 2002. 

godine, nikada nije bila izrečena zbog povrede obaveza koje bi se ticale zaštite maloletnika, iako su se u 

javnosti mogle čuti primedbe da su TV programi puni sadržaja koji nisu primereni deci. RRA je daleko 

lakše izricala mere zbog povreda koje su se npr. ticale praćenja predizborne kampanje.  

 

3.  Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina 

 

Ustаvni sud Srbije je na sednici održanoj 17. januara pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti pojedinih 

odredaba Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, a u pogledu određenih ovlašćenja saveta 

nacionalnih manjina, koja se, između ostalog, tiču i informisanja nacionalnih manjina. Ustavni sud je 

odlučio da pokrene postupak ustavnosti:  



13 

 

 odredbe člana 2. stav 2, kojom je, između ostalog, predviđeno da Nacionalni savet osniva 

ustanove, privredna društva i druge organizacije iz oblasti obaveštavanja na jeziku nacionalne 

manjine; 

 odredbe člana 10. tač. 6), koja propisuje da Nacionalni savet, u skladu sa zakonom i svojim 

statutom, preko svojih organa samostalno osniva ustanove, udruženja, fondacije, privredna 

društva, između ostalog i u oblasti obaveštavanja; 

 odredbe člana 19. stav 2, koja propisuje da Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne 

samouprave kao osnivač javnih preduzeća i ustanova u oblasti javnog informisanja koje u celini ili 

pretežno vrše informisanje na jeziku nacionalne manjine, mogu u sporazumu sa nacionalnim 

savetom u celini ili delimično preneti osnivačka prava na nacionalni savet; 

 odredaba člana 20, koji predviđa učešće nacionalnih saveta u upravljanju u ustanovama javnih 

radiodifuznih servisa; 

 odredaba člana 23, koje propisuju ništavost pravnih akata koji su doneti bez odgovarajućeg 

predloga ili mišljenja nacionalnih saveta, čime bi se diralo u pravo učešća nacionalnih saveta u 

upravljanju ustanovama javnih radiodifuznih servisa; 

 odredaba člana 24, koje uređuju prenos osnivačkih prava nad ustanovama koje obavljaju javno 

informisanje isključivo na jeziku nacionalne manjine sa Republike Srbije, autonomne pokrajine ili 

jedinice lokalne samouprave na nacionalni savet.  

 

Iz saopštenja sa sednice se ne vidi po čijoj inicijativi je Ustavni sud postupao. Poznato je da je ANEM još u 

januaru 2011. godine podneo inicijativu za ocenu ustavnosti ovog i još nekih drugih Zakona, prevashodno 

u pogledu mogućnosti osnivanja medija koji bi bili, neposredno ili posredno, u državnoj svojini. U odnosu 

na Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, ANEM je svoju Inicijativu za ocenu ustavnosti 

podneo konkretno vezano za član 19. stav 1 i 2 i član 24. stav 1, tačka 3). Ostaje nejasno zašto je Ustavni 

sud  našao da ne postoje pretpostavke za pokretanje postupka u odnosu na član 19. stav 1, kao i po čijoj 

inicijativi je pokrenuo postupak u odnosu na članove na čiju neustavnost se ANEM nije pozvao. Kako god 

bilo, ANEM je još od usvajanja Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, a posebno u javnoj 

raspravi koja je prethodila usvajanju Medijske strategije, insistirao na potpunom povlačenju države iz 

medijskog vlasništva, kao i na izmeni propisa čije su odredbe u koliziji sa Zakonom o javnom informisanju 

i Zakonom o radiodifuziji. Naime, Zakon o javnom informisanju i Zakon o radiodifuziji predvideli su 

transformaciju državne televizije u javni servis i obaveznu privatizaciju svih preostalih državnih medija. 

Nažalost, privatizacija je bila zaustavljena, između ostalog i usvajanjem zakona koji su bili u direktnoj 

koliziji sa medijskim propisima, čime je ozbiljno narušeno јеdinstvо prаvnоg pоrеtkа. Ovo ustavno načelo 

nаlаžе dа se оsnоvni principi i prаvni instituti prеdviđеni zаkоnimа kојimа sе nа sistеmski nаčin urеđuје 

јеdnа оblаst društvеnih оdnоsа budu ispоštоvаni i u pоsеbnim zаkоnimа, оsim аkо је tim sistеmskim 



14 

 

zаkоnоm izričitо prоpisаnа mоgućnоst drugаčiјеg urеđivаnjа istih pitаnjа. ANEM je u inicijativi takođe 

naveo da sporne zakonske odredbe predstavljaju neprihvatljivo mеšаnjе јаvnе vlаsti u оstvаrivаnjе prаvа 

nа slоbоdu izrаžаvаnjа, za koje ne postoji lеgitimni оsnоv, odnosno, koje je, čak i kada bi takav osnov 

postojao, nesrazmerno. ANEM smatra da se intеrеs јаvnоg infоrmisаnjа nа manjinskim јеzicima može 

ostvariti i bez zadržavanja tih medija u držаvnој svојini, kao i da sе vеć оstvаruјe i krоz mеdiје kојi nisu u 

držаvnој svојini.  

 

4.  Krivični zakonik 

 

Zakon o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika (“Sl. glasnik RS”, br. 121/2012), kojim su 

dekriminalizovane kleveta i krivično delo nedozvoljenog javnog komentarisanja sudskih postupaka, donet 

je 24. decembra 2012. godine, a stupio na snagu 1. januara 2013. godine (izuzev odredaba koje se odnose 

na krivična dela zloupotrebe službenog položaja i zloupotrebe položaja odgovornog lica, koje će stupiti na 

snagu 15. aprila 2013. godine). U javnosti, ocena dekriminalizacije nedozvoljenog javnog komentarisanja 

sudskih postupaka bila je mahom pozitivna, budući da se radilo o jednoj zbunjujućoj i nejasnoj 

inkriminaciji koja je realno mogla da izazove autocenzuru i ograniči slobodu ispoljavanja mišljenja i 

slobodu medija. Dekriminalizacija klevete, sa druge strane, o čemu smo pisali i u svojim ranijim 

izveštajima, za svoju posledicu ima to da će oni koji smatraju da su oklevetani, između ostalog i u 

medijima, satisfakciju moći da ostvaruju samo u parničnom postupku. Iako, na prvi pogled, izgleda da je 

dekriminalizacijom klevete postignut značajan napredak u oblasti zaštite prava na slobodu izražavanja u 

Srbiji, činjenica je da su novinari u Srbiji, u dosadašnjem periodu, imali mnogo više uspeha u krivičnim 

postupcima koji su protiv njih vođeni, nego u parničnim. Iako se podnosio veliki broj tužbi za klevetu, 

osuđujuće presude bile su retke, a čak i kada ih je bilo, izricane su samo novčane kazne koje su po pravilu 

bile niže od naknada štete koje su za iste tekstove ili emisije izricane u parničnim postupcima. Uprkos 

ovome, medijska i profesionalna udruženja zalagala su se za dekriminalizaciju, ali ne samo klevete, već i 

uvrede, uz zahtev da se dobiju efikasniji mehanizmi zaštite prava na slobodu izražavanja i u parničnim 

postupcima. Zakonodavac se, kao i mnogo puta ranije, opredelio za polovično rešenje, odnosno za 

dekriminalizaciju klevete, uz istovremeni opstanak uvrede u krivičnom zakonodavstvu. Osnovna razlika 

između ova dva dela ogleda se u tome što kleveta podrazumeva neistinit činjenični navod, dok se uvreda 

vrši, po pravilu, vrednosnim sudom.  

 

Početak primene novog zakona imao je za posledicu da je u januaru i februaru 2013. godine, obustavljen 

veliki broj postupaka, odnosno doneto više oslobađajućih presuda protiv novinara za klevetu. Budući da 

uvreda, kao što smo napisali, nije dekriminalizovana, brojni tužioci pokušali su da izvrše prekvalifikaciju 



15 

 

dela u svojim privatnim krivičnim tužbama, iz klevete u uvredu, ali su sudovi u najvećem broju slučajeva 

prekvalifikaciju odbijali, što svakako treba pohvaliti. Suprotno bi otvorilo vrata nedopustivoj praksi da se 

zapravo izigra izmena zakona tako što će se novinari, umesto za klevetu kažnjavati za uvredu. U svakom 

slučaju, zabuna koja je nastala oko toga da li se već podnete privatne krivične tužbe za klevetu mogu 

prekvalifikovati u privatne krivične tužbe  za uvredu, ukazuje koliko je odluka zakonodavca da ne 

dekriminalizuje uvredu zapravo bila pogrešna, sve budući da teško da postoji i jedan ozbiljan argument 

koji bi opravdao drugačiji krivično pravni tretman klevetničkih činjeničnih sudova u odnosu na uvredljive 

vrednosne. Sve posebno imajući u vidu da oštećeni i za uvredljive vrednosne sudove zaštitu mogu 

ostvariti u parničnom postupku. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi pokrenute su javne rasprave o nekoliko novih zakona, sa 

implikacijama po medijski sektor. Naročito je značajan rad na setu medijskih zakona i početak javne 

rasprave o Nacrtu Zakona o javnom informisanju i medijima. 

 

1.  Nacrt Zakona o javnom informisanju i medijima  

 

Ministarstvo kulture i informisanja je 27. februara 2013. godine pokrenulo javnu raspravu o Nacrtu 

Zakona o javnom informisanju i medijima. Javna rasprava traje do 22. marta 2013. godine, a predviđeno je 

održavanje četiri okrugla stola u Novom Sadu, Novom Pazaru, Nišu i Beogradu.  Na ovaj način, posle skoro 

deset godina od usvajanja Zakona o javnom informisanju, pristupilo se donošenju novog krovnog zakona 

koji bi trebalo da postavi pravne osnove medijske reforme koja je započeta donošenjem Strategije razvoja 

sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine. Nacrt zakona se oslanja na prethodni 

zakon, ali i uvodi brojne nove institute koji bi, po najavama iz Ministarstva, trebalo da omoguće dalji 

razvoj medijskog sektora. Međutim, uprkos u osnovi dobrim tendencijama, Nacrt zakona obiluje 

nedostacima na koje je Medijska koalicija koja okuplja najznačajnija medijska i novinarska udruženja, 

preko svojih predstavnika u radnoj grupi, ukazala u izdvojenom mišljenju. Pre svega, Nacrt se ne bavi u 

velikoj meri pravima novinara, a ukupan utisak je da je jako restriktivan po medije. Više se naglašavaju 

obaveze, dok prava ostaju na nivou načela koja nisu dovoljno razrađena. Ipak, veliki napredak je 

postavljanje principa po kojem se odredbe zakona tumače i primenjuju u skladu sa pravilima Evropske 

konvencije o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda i odlukama Evropskog suda za ljudska prava (član 



16 

 

30. stav 2. Nacrta). Pored ovoga, Nacrt pokušava da, jasnije nego što je to do sada bio slučaj, definiše javni 

interes u medijskoj sferi i na taj način prepozna značajnu ulogu koju mediji moraju da imaju u 

demokratskom društvu. Ovakvo opredeljenje nije bitno samo sa aspekta načela, već otvara put 

odgovarajućim oblicima javno privatnog partnerstva, sve u interesu nalaženja najboljeg modela za 

izgradnju povoljnog okruženja za razvoj medija i slobode izražavanja uopšte. U daljem tekstu 

obrazložićemo i neka od konkretnih ponuđenih rešenja. 

 

1.1.  Medij, izdavač medija i izdavačka prava 

Nacrt, umesto dosadašnjeg pojma: javno glasilo, uvodi pojam medija. Ovakvo opredeljenje nije puko 

terminološko usklađivanje sa evropskom regulativom, već bitno određuje i samu suštinu medija. Medij i 

dalje nema svojstvo pravnog lica, a umesto pojma „osnivač javnog glasila“, koristi se pojam: „izdavač 

medija“. Značajna novina odnosi se na definisanje izdavačkih prava nad medijem, i to kao prava na 

utvrđivanje i sprovođenje programske koncepcije medija, koje je kao takvo u pravnom prometu (član 31. 

Nacrta). Iako se prepoznaje intencija autora Nacrta da se omogući fleksibilniji sistem raspolaganja nad 

pojedinačnim medijem, ovako formulisana odredba može da dovede do problema u praksi jer nije jasno 

šta zapravo znači utvrđivanje i sprovođenje programske koncepcije. U ovom smislu je i Medijska koalicija 

iznela primedbe u izdvojenom mišljenju. 

  

1.2.  Projektno finansiranje 

Druga značajna novina u Nacrtu je poglavlje o projektnom finansiranju koje na opšti način utvrđuje način 

raspodele sredstava iz javnih izvora, kriterijume za dodelu tih sredstava i postupak dodele sredstava. 

Osnovna namera autora Nacrta je da se jasno prekine sa praksom direktnog budžetskog finansiranja, a da 

finansiranje javnog interesa bude zasnovano na finansiranju kvalitetnog programskog sadržaja. Ovo je u 

korelaciji obaveza koje Srbija ima i u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju EU, kojim se 

Srbija obavezala da harmonizuje sa evropskim svoje propise u oblasti kontrole državne pomoći, 

uključujući i pomoć javnim preduzećima. Ipak, osnovna zamerka ovom delu zakona se ogleda u tome da 

su pravila o dodeli sredstava iz javnih prihoda previše opšte postavljena, što otvara mogućnost da se u 

praksi, na različitim nivoima vlasti, različito tumače. Medijska koalicija je ukazala da kriterijumi moraju 

da budu jasno postavljeni već u samom zakonu, da moraju biti jasni, merljivi i nediskriminatorni (naročito 

imajući u vidu nejednaku startnu poziciju za medije koji su u privatnom vlasništvu i one koji su do sada 

bili u javnom vlasništvu). To se naročito odnosi na značaj prepoznavanja poštovanja profesionalnih i 

etičkih standarda, koji se ogledaju u spremnosti da se prihvati nadležnost samoregulatornih tela, 

poštovanju odluka regulatornog tela iz oblasti elektronskih medija, ali i uvažavanje objektivnih i 

transparentnih pravila o merenju gledanosti i tiraža (nezavisna verifikacija tiraža i sl.). Pored toga, 



17 

 

odredbe o načinu izbora komisije koja bi dodeljivala javna sredstva, nisu jasno postavljene i ne 

prepoznaju u dovoljnoj meri značaj nezavisnosti takve komisije. Pri tom, treba naglasiti da je odluka o 

dodeljivanju sredstava u krajnjoj liniji uvek na ovlašćenom licu nadležnog organa koji dodeljuje sredstva 

(ministar, nadležni organ autonomne pokrajine ili nadležni organ jedinice lokalne samouprave), a nije 

precizirano da li je odluka stručne komisije obavezujuća za nadležni organ ili taj organ ima diskreciono 

pravo da donese odluku drugačiju od predloga komisije. Takođe, odredbe o postupku su jako neprecizno 

postavljene i mogu dovesti do nejednake primene u praksi u zavisnosti od organa vlasti. Na primer, u 

skladu sa Zakonom o opštem upravnom postupku, na rešenje koje donosi ministarstvo, postoji pravo 

žalbe ako je predviđena posebnim zakonom. Kako to nije predviđeno ovim Nacrtom, može se desiti da 

odluka o dodeli sredstava koju donosi ministar bude konačna i da se može napadati samo u upravnom 

sporu, a da odluke koje donose organi autonomne pokrajine ili lokalne samouprave mogu da se napadaju i 

žalbom (drugostepeni upravni postupak) i tužbom u upravnom sporu. Takođe, rešenje da različiti nivoi 

vlasti donose podzakonski akt kojim bliže uređuju postupak dodele sredstava nije dobro jer može dovesti 

do pravne nesigurnosti i neujednačene prakse u primeni zakona u odnosu na različite nivoe vlasti. 

Medijska koalicija je u izdvojenom mišljenju ukazala i na ovaj problem. 

 

1.3.  Javnost vlasništva, prekomerno objedinjavanje i Registar medija 

Odredbe koje govore o javnosti vlasništva, prekomernom objedinjavanju i registru medija su takođe 

novina u medijskom zakonodavstvu i predstavljaju značajan iskorak. Javnost vlasništva je jedan od 

temeljnih principa i evropskog zakonodavstva u ovoj oblasti, ali se čini da su odredbe o registru jako 

prenormirane i prevazilaze svrhu uspostavljanja registra. Podaci koji su javni u registru, moraju se svesti 

na podatke koji omogućavaju javnosti da zna ko su vlasnici medija, kako bi formirali svoj sud o mediju čiji 

su oni vlasnici (odnosno izdavači). Medijska koalicija je ukazala da odredbe o registru u velikoj meri 

odstupaju od cilja uspostavljanja registra, a naročito u pogledu odredaba o povezanim licima (gde se 

postavlja i pitanje zaštite podataka o ličnosti). Slučajeve prekomernog objedinjavanja medija u skladu sa 

Nacrtom, rešava republički organ nadležan za zaštitu konkurencije (Komisija za zaštitu konkurencije). 

Međutim, u praksi se može desiti da pretpostavke za vođenje postupka od strane Komisije za zaštitu 

konkurencije neće biti ispunjene (posebno zbog nerazvijenosti medijskog tržišta i niskih prihoda koje 

medijski izdavači ostvaruju, čak i kada objektivno jesu dominantni na nekom medijskom tržištu). U tom 

slučaju Komisija neće moći da sprovede postupak i izrekne odgovarajuće mere iako je došlo do 

prekomernog objedinjavanja. Zato je neophodno da Nacrt prepozna i ovakve slučajeve koji nisu retki u 

praksi. 

 

 



18 

 

1.4.  Opoziv 

Opoziv, kao nov institut (pored odgovora na informaciju i ispravke informacije) je zamišljen kao 

mogućnost da se izbegne prečesto pribegavanje postupcima za naknadu štete. Na ovaj način su autori 

nacrta pokušali da uvedu princip postupnosti različitih pravnih mera koje stoje na raspolaganju licu na 

koje se informacija odnosi. Međutim, formulacija samog prava u Nacrtu je sporna, te se čini da bi mogla 

izazvati velike probleme u praksi i jako uticati na tok novinarskog istraživanja i izveštavanja.  

 

1.5.  Obaveza privatizacije medija 

Rešenje Nacrta o privatizaciji medija obrađeno je u odeljku ovog izveštaja koji se bavi postupcima 

privatizacije. 

 

2.  Nacrt zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara 

 

Ministarstvo finansija i privrede je 20. februara 2013. godine pokrenulo javnu raspravu o Nacrtu zakona o 

naknadama za korišćenje javnih dobara. Za medije su posebno značajne odredbe koje se odnose na 

naknade regulatornim telima i naknade za javni radiodifuzni servis. U skladu sa ovim Nacrtom, radi se o 

tri naknade, i to: naknadi za emitovanje programa, naknadi za javni radio-difuzni servis (koje dve 

naknade su zbirno nazvane naknadama za korišćenje radio-difuznog prostora), i naknadi za korišćenje 

radio frekvencije. Nacrt predviđa da se obveznici plaćanja, visina naknade, raspodela, namena i druga 

značajna pitanja vezana za ove naknade uređuju zakonima o elektronskim medijima, odnosno  

elektronskim komunikacijama. Takođe, Nacrt predviđa da se, mimo Zakona o naknadama za korišćenje 

javnih dobara, sektorskim propisima ne mogu uvoditi nove naknade, što bi trebalo da garantuje pravnu 

sigurnost obveznika. Čini se, međutim, da Nacrt meša potpuno različite stvari. Dok bi radio frekvencije, a 

donekle i javni radio-difuzni servis, mogli biti shvaćeni kao javno dobro, naknada za emitovanje programa 

je čista regulatorska naknada, odnosno čist trošak regulacije. Regulator, načelno, ovu naknadu može 

koristiti i kao sredstvo ostvarivanja regulatornih ciljeva, ali to samu naknadu opet ne čini naknadom za 

bilo kakvo javno dobro. Takođe, čak i ako prihvatimo da je namera da se uvede red u sistem naknada 

dobra, pojedine odredbe ovog Nacrta značajno ugrožavaju nezavisnost regulatornih tela (pre svega 

finansijski aspekt nezavisnosti). Tako, dok odredbe Nacrta koje se tiču načina utvrđivanja visine naknada 

i rokova plaćanja ne diraju u nezavisnost regulatora, odredbe koje se odnose na to kome pripadaju 

sredstva od naknada i koje uređuju samu tehniku plaćanja, nezavisnost ozbiljno dovode u pitanje. Nacrt 

predviđa da regulatornim telima pripadaju sredstva od naplaćenih naknada samo do planiranih rashoda 

predviđenih finansijskim planom. To je u suprotnosti sa oba sektorska zakona koja predviđaju da razlika 



19 

 

prihoda nad rashodima pripada Budžetu Republike Srbije. Sama tehnika naplate predviđa da se uplate 

usmeravaju na propisane uplatne račune javnih prihoda u Upravi za trezor. Sa tih uplatnih računa u 

Upravi za trezor sredstva se automatski usmeravaju na račun regulatornih tela dok ne dostignu nivo 

rashoda predviđenog finansijskim planom regulatora. Ovakvim rešenjem se suštinski zadire u finansijsku 

nezavisnost regulatornih tela i to na dva načina: smanjivanjem sredstava (samo do visine rashoda 

utvrđenih finansijskim planom) i tehnikom naplate koja više ne predviđa mogućnost da regulatorna tela 

ubiraju direktno prihode od naknada. Što se tiče javnih servisa, načelno se određuje da naknada za javni 

radio-difuzni servis pripada  javnom radiodifuznom servisu na nacionalnom nivou, a naknada za javni 

radio-difuzni servis ostvarena u Vojvodini u iznosu od 70% pripada javnom radiodifuznom servisu 

autonomne pokrajine, ali uz izvesno ograničenje da eventualni višak prihoda nad rashodima pripada 

budžetu. Postupak naplate je isti kao i za regulatorna tela, pa su i javni servisi onemogućeni da primaju 

uplate direktno, već bi ih primale posredno, putem centralnog računa, a bez garancija i eventualnih 

propisanih sankcija za slučaj da prenos sredstava ne usledi po naplati. U javnoj raspravi, na ove 

nedostatke Nacrta je ukazao ANEM, čije su pisane primedbe i predloge za izmenu Nacrta podržala i druga 

udruženja iz Medijske koalicije. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji se odnosi 

na implementaciju Zakona o radiodifuziji. 

 

1.2. Na tekućem javnom konkursu za izdavanje dozvola za emitovanje, i to jedne regionalne dozvole za 

televiziju, za područje Zајеčаra, Nеgоtina i Žаgubice, dve regionalne dozvole za radio u Beogradu, kao i tri 

lokalne dozvole za televiziju – u Nеgоtinu, Krušеvcu i na Pаrtizаnskim vоdama, i sedam lokalnih dozvola 

za radio – u Lаzаrеvcu, Јаgоdini, Rаžnju, Smеdеrеvskoj Pаlаnci, Kоstоlcu, Srеmskim Kаrlоvcima i Kuli, 

RRA je objavila listu pоdnоsilаcа priјаvа čiје su priјаvе pоtpunе i pоdnеtе u prеdviđеnоm rоku. Ovo je 

faza u postupku izdavanja dozvola koja prethodi suštinskom odlučivanju RRA o podnetim prijavama, na 



20 

 

osnovu utvrđenih kriterijuma i propisanih uslova i standarda. Ono što je svakako interesantno je veliki 

broj učesnika na konkursu, čak po 8 konkurenata za po dve dozvole u Beogradu, ili sedam za dozvolu u 

Jagodini.  

 

1.3. Savet RRA učestvovao je u jednoj bizarnoj situaciji, povodom najava da bi na televiziji mogao biti 

emitovan program u kome je žrtva skrivene kamere biо prеdsеdnik Vlаdе Rеpublikе Srbiје, Ivicа Dаčić. 

Mediji su preneli da je premijer snimljen kako ga intervjuiše Plejbojeva zečica koja je glumila novinarku, i 

koja tom prilikom nije nosila donji veš, „a potrudila se da Dačić to primeti“ oponašajući Šeron Stoun iz 

filma „Niske strasti“. Savet RRA je objavio saopštenje u kome se prvo navodi da to telo „rеtkо imа priliku 

dа rеаguје prе nеgо štо nеki prоgrаm budе еmitоvаn, јеr nе pоstојi zаkоnskа оbаvеzа еmitеrа dа bilо kојi 

prоgrаmski sаdržај dоstаvе nа uvid RRА prе еmitоvаnjа“, a zatim prеpоručio svim еmitеrimа „dа sе 

uzdržе оd еmitоvаnjа оvоg, аli i svih sličnih sаdržаја kојi svојоm еstеtikоm i еtikоm nе ispunjаvајu 

еlеmеntаrnе uslоvе dа budu еmitоvаni: vrеđајu dоstојаnstvо ličnоsti, ugrоžаvајu prаvо nа privаtnоst, nе 

vоdе rаčunа о zаštiti dеcе i mаlоlеtnikа“. Ne ulazeći u polemiku o tome koliko je uopšte moguće da je 

ovakav program bio snimljen bez saglasnosti premijera, ovde ćemo se osvrnuti na odredbu Zakona o 

radiodifuziji koja ovlašćuje RRA da donosi preporuke, a koja kaže da RRA to radi „u slučaju da postoji 

neujednačena dozvoljena praksa emitera u primeni odredaba ovog zakona koje se odnose na sadržaj 

programa“. U ovom slučaju, logično nije postojala nikakva praksa, budući da emisija nije emitovana. 

Takođe, ostaje pitanje sa čime je praksa koja ne postoji, mogla da bude neusaglašena. Na kraju, izgleda 

kao da je RRA zapravo zloupotrebljen zarad nečije promocije, a da je preporuka bila, ne samo 

problematična, iz razloga što se odnosila na program koji nije ni emitovan, pa bi se u tom smislu mogla 

smatrati nedopustivom prethodnom zabranom, već i apsolutno suvišna, jer ne preporučuje ništa što već 

nije propisano Kodeksom ponašanja emitera. Konkretno, Kodeks već propisuje da su „televizijske stanice 

dužne ... da vode računa o izbegavanju nepristojnog oblačenja“, a da se „pod nepristojnim oblačenjem 

podrazumeva pojavljivanje voditelja i drugih učesnika u programu u odeći ili obući sa pretežno 

obnaženim delovima tela ili erotskom konotacijom“. Takođe, Kodeks već propisuje da su „emiteri ... dužni 

da se vode principom zaštite osnovnog ljudskog dostojanstva u svim programima“, kao i da su dužni da 

preduzmu sve mere predostrožnosti kako bi zaštitili maloletne osobe od programskih sadržaja koji mogu 

da im ugroze integritet kao i njihov zdravstveni, moralni, intelektualni i socijalni razvoj. 

 

2.  Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

2.1. Republička agencija za elektronske komunikacije završila je javne konsultacije o Nacrtu pravilnika 

o izmenama i dopunama pravilnika o načinu kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra, obavljanja 



21 

 

tehničkih pregleda i zaštite od štetnih smetnji. Izmene i dopune Pravilnika ovlašćuju agenciju da pо 

službеnој dužnоsti ili nа zаhtеv strаnkе оtkrivа nеоvlаšćеnо kоrišćеnjе spеktrа. Kada se otkrije 

neovlašćeno korišćenje spektra, Agencija o tome obaveštava nadležnu inspekciju, a kada se neovlašćeno 

koristi radio-difuzni spektar, i regulatorno telo za radiodifuziju. Takođe, izmenama se precizira i zabrana 

korišćenja uređaja koji svojim radom mogu prouzrokovati štetne smetnje, оsim kаdа је upоtrеbа istih 

dоzvоlјеnа оrgаnimа оdbrаnе i bеzbеdnоsti. Nažalost, čini se, predložene izmene Pravilnika nisu dovoljan 

iskorak u pravcu koji bi mogao da reši problem piratskih TV i radio stanica.  

 

2.2.  Republička agencija za elektronske komunikacije je krajem novembra 2012. godine izvršila drugu 

analizu maloprodajnog tržišta distribucije medijskih sadržaja. Po završenoj analizi, Agencija je sačinila 

Izveštaj o sprovedenoj analizi o kome je, potom, u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama, 

obavljena javna rasprava. Polazeći od testa 3 kriterijuma, Agencija je utvrdila da na predmetnom tržištu 

ne postoji delotvorna konkurencija. Utvrđeno je da je operator Serbia Broadband – Srpske kablovske 

mreže d.o.o, operator koji poseduje značajnu tržišnu snagu i to zbog: tržišnog uticaja od preko 50%, 

ostvarivanja značajne prednosti u odnosu na konkurenciju po osnovu nedostatka pregovaračke moći 

kupaca i zbog činjenice da je ovaj operator istovremeno i KDS (kablovska distribucija) i DTH (distribucija 

medijskih sadržaja putem satelita) operator; zbog ostvarivanja značajne prednosti u odnosu na 

konkurenciju po osnovu diverzifikacije usluga i ekonomije obima, jer je istovremeno i operator 

širokopojasnog pristupa internetu; zbog razvijenosti prodajne mreže po gradovima; zbog ostvarivanja 

značajne prednosti u odnosu na konkurenciju, jer konkurencija nije u stanju da utiče na politiku SBB-a, 

naročito u pogledu politike prodajnih cena. U okviru Izveštaja se predlaže i nametanje regulatornih 

obaveza operatoru i to: zabrana obračunavanja prekomernih cena, zabrana ometanja ulaska na tržište ili 

ograničavanje konkurencije previsokim ili preniskim cenama, zabrana davanja neopravdane prednosti 

određenim krajnjim korisnicima, ograničavanje maloprodajnih cena, obaveza pribavljanja prethodne 

saglasnosti od Agencije prilikom formiranja i promene sadržaja i cena paketa usluga, određivanje mera 

kontrole individualnih tarifa, obaveza zasnivanja cena na troškovima pružanja usluga ili na cenama na 

uporedivim tržištima. U vezi sa ovim Izveštajem, Agencija je konsultovala i Komisiju za zaštitu 

konkurencije, u pogledu toga da li su Izveštaj o analizi tržišta i nametnute regulatorne obaveze u skladu sa 

propisima o zaštiti konkurencije. Komisija je stala na stanovište da su Izveštaj i regulatorne obaveze u 

skladu sa propisima o zaštiti konkurencije, uz izvesna terminološka odstupanja i razlike koje proističu iz 

prirode ex post i ex ante regulacije. Po završenim javnim konsultacijama, Agencija će doneti zaključak o 

usvajanju Izveštaja. 

 



22 

 

Izveštaj o analizi maloprodajnog tržišta distribucije medijskih sadržaja iz avgusta 2011. godine takođe je 

stajao na stanovištu da na maloprodajnom tržištu distribucije medijskih sadržaja ne postoji delotvorna 

konkurencija. Novi Izveštaj zapravo potvrđuje da nametnute regulatorne obaveze nisu još uvek ostvarile 

svoju svrhu. Ostaju problemi implementacije obaveza i kontrolni mehanizmi koje Republička agencija 

poseduje u vezi sa ostvarivanjem regulatornih obaveza u praksi. Takođe, velika mana ovako sprovedene 

analize je što se odnosi isključivo na maloprodajno tržište distribucije medijskih sadržaja, te što ne dotiče 

segment usluga koje operatori pružaju emiterima. Tako se ne prepoznaje ni potreba da se nađu određeni 

mehanizmi zaštite emitera od diskriminacije u pristupu mreži, čega smo bili svedoci u prethodnom 

periodu. 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

3. Nаrоdnа skupštinа Rеpublike Srbiјe 

 

Оdbоr zа kulturu i infоrmisаnjе Nаrоdnе skupštinе Republike Srbije оrgаnizovao je јаvnо slušаnjе nа 

tеmu mеdiјskih slоbоda 28. јаnuаrа 2013. gоdinе. Diskusiju je obeležilo ukazivanje na loš položaj medija, 

posebno u unutrašnjosti, ali i tvrdnje pojedinih poslanika da problem nisu medijski zakoni, već 

nedostatak profesionalizma u medijskoj profesiji. Poslanici, posebno opozicije, insistirali su da medijska 

udruženja treba da razluče ko su u njihovim redovima propagandisti a ko novinari. Profesor Fakulteta 

političkih nauka, Rade Veljanovski, je ukazao da je i parlament odgovoran za poštovanje slobode medija i 

govora, a ne samo vlada ili novinarska udruženja. Zaštitnik građana, Saša Janković, je rekao da je zabrinut 

posle sednice, ali je ukazao da se može očekivati pomak u medijskim slobodama Srbije ako država počne 

principijelno da sprovodi zakone, a novinarska udruženja otvoreno stanu protiv onih koji blate profesiju. 

 

4. Komisija za zaštitu konkurencije 

 

Komisija za zaštitu konkurencije je 12. februara 2013. godine saopštila da je Vrhovni kasacioni sud оdbio 

zаhtеv „Serbia broadband - Srpske kablovske mreže“ d.o.o. iz Bеоgrаdа zа prеispitivаnjе prеsudе 

Uprаvnоg sudа оd 6.10.2011. gоdinе, u prеdmеtu utvrđivаnjа pоstојаnjа pоvrеdе kоnkurеnciје 

zlоupоtrеbоm dоminаntnоg pоlоžаја. Rеč је prеsudi Uprаvnоg sudа dоnеtој pо tužbi prоtiv rеšеnjа 

Kоmisiје zа zаštitu kоnkurеnciје u pоnоvnоm pоstupku оd 4.10.2010. gоdinе, kojim je Kоmisiјa utvrdila 

dа „Serbia Broadband – Srpske Kablovske mreže“ d.о.о. imа dоminаntаn pоlоžај nа tržištu pružаnjа 

uslugе distribuciје rаdiо i tеlеviziјskih prоgrаmа prеkо kаblоvskе distributivnе mrеžе nа tеritоriјi grаdа 



23 

 

Bеоgrаdа i dа је tај pоlоžај zlоupоtrеbljen vоđеnjеm prоmоtivnе аkciје nа tеritоriјаmа оpštinа Pаlilulа i 

Stаri grаd tоkоm mаrtа 2006. gоdinе. Ova presuda može se shvatiti i kao još jedan dokaz o neefikasnosti 

sistema zaštite konkurencije u Srbiji, budući da događaj iz mаrtа 2006. gоdinе, svoj sudski epilog dobija 

gotovo punih sedam godina kasnije. U međuvremenu, pitanje konkretne prоmоtivnе аkciје iz 2006. 

godine izgubilo je svoju aktuelnost i značaj. Činjenica da postupci pokrenuti pred Komisijom za zaštitu 

konkurencije do svog epiloga toliko traju, deluje destimulišuće na učesnike na tržištu koji prepoznaju 

određene prakse kao nekonkurentne. I u ovim izveštajima, između ostalog, pisali smo o praksi kablovskih 

operatora da primenjuju nejednake uslove poslovanja na iste poslove (distribuciju medijskih sadržaja) u 

odnosu na različite učesnike na tržištu, konkretno u odnosu na strane i domaće medijske kuće ili u odnosu 

na lokalne i regionalne medije. Nažalost, okolnost da se toliko čeka do konačne odluke o tome da li je 

konkretna praksa restriktivna ili ne, utiče na mirenje medija sa neravnopravnim uslovima na medijskom 

tržištu, odnosno u krajnjoj liniji, na dalje zatvaranje tog tržišta, iako ono nikome nije u interesu. U svakom 

slučaju, iako se čini da su okolnosti sazrele za jednu sveobuhvatnu sektorsku analizu medijskog i sa njime 

povezanih tržišta, Komisija za zaštitu konkurencije se, makar za sada, u takvu analizu nije upustila. Sam 

Zakon o zaštiti konkurencije kaže da Komisija takvu analizu uvek može sprovesti kada kretanje cena ili 

druge okolnosti ukazuju na mogućnost ograničavanja, narušavanja ili sprečavanja konkurencije u 

određenoj grani privrede.  

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

5. Organizacija muzičkih autora Srbije (Sokoj) 

 

Nakon pregovora vođenih u decembru i januaru, ANEM je 4. februara 2013. potpisao sa Sokojem Protokol 

o saradnji, kojim su radio i TV stanicama omogućeni popusti za plaćanje minimalne naknade za korišćenje 

muzičkih autorskih dela za 2013. godinu. Prоtоkоl je stupio na snagu osmog dana od dana оbјаvlјivanja u 

Službеnоm glаsniku Rеpublikе Srbiје. Novim Protokolom, u odnosu na prošlogodišnji, obezbeđen je još 

viši popust na iznose minimalnih naknada, tako da on u 2013. godini iznosi 60% u odnosu na važeću 

tarifu. Takođe, stanice civilnog sektora, kao i lokalne stanice koje pretežni deo programa emituju na 

jednom ili više manjinskih jezika (uz potvrdu RRA) naknadu će moći da plaćaju s popustom u odnosu na 

osnovnu tarifu u visini od 75%. Dogovorene popuste moći će da koriste sve stanice, bez obzira na 

eventualno postojanje starih dugova ili čak i sporova sa Sokojem. Protokol predviđa i uslove koje emiter 

treba da ispuni da bi ostvario pravo na popust, a predviđa i način izmirivanja dugova iz prethodnog 

perioda. Protokol će se primenjivati do kraja 2013. godine, odnosno do postizanja novog sporazuma o 

Tarifi, ukoliko takav novi sporazum bude postignut tokom ove godine. Na Protokol, koji je ANEM potpisao 



24 

 

kao reprezentativno  udruženje radiodifuznih emitera, mogu da se pozivaju sve radio i TV stanice koje 

plaćaju minimalnu naknadu, bez obzira na to da li su članice ANEM-a, a njegovo potpisivanje podržale su 

organizacije RAB Srbija, Udružene radio televizijske stanice Srbije i Grupacija radiodifuznih organizacija 

Privredne komore Srbije. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija u februaru 2013. godine istaklo je da nisu 

ostvarene ključne pretpostavke za realizaciju procesa digitalizacije, te da stoga nije moguće predvideti  

datum za okončanje ovog procesa. U cilju nastavka digitalizacije, formirana je radna grupa od 

predstavnika RATEL-a, JP „Emisiona tehnika i veze“ i Ministarstva, koja ima zadatak da ubrza aktivnosti u 

okviru ovog procesa, ali i da obezbedi veću koordinaciju među svim učesnicima i da odgovori na sva 

otvorena pitanja koja su unosila dosta zabune u realizaciju samog procesa. Iz Ministarstva ističu da su 

pripreme za izradu Projekta mreže počele i očekuju da će one biti završene u roku od tri meseca. Pored 

rada na projektu mreže, usaglašen je i novi akcioni plan uz Strategiju za prelazak sa analognog na 

digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji, sa jasno definisanim zadacima i 

rokovima, koji bi trebalo da bude usvojen već u martu 2013. godine. Prva faza gašenja analognog i 

uključenja digitalnog TV signala se očekuje u toku 2014. godine, a Plan prelaska, kao ključni dokument, će 

tačno precizirati vremenski okvir prelaska po regionima. U pogledu potrebe nabavke STB uređaja, iz 

Ministarstva ukazuju da građani ne treba da žure sa nabavkom sve dok ne dobiju konkretnije informacije 

o gašenju analognog signala. U Ministarstvu se trenutno radi i na pronalaženju modela pomoći pri nabavci 

STB uređaja za određene kategorije stanovništva, a konkretna sredstva će biti obezbeđena budžetom za 

2014. godinu. U sklopu svog dela posla, Republička agencija za elektronske komunikacije 12. februara 

2013. godine okončala je javne konsultacije o Predlogu pravilnika o utvrđivanju Plana raspodele 

frekvencija/lokacija/oblasti za terestričke digitalne TV radio-difuzne stanice u UHF opsegu za teritoriju 

Republike Srbije. Ovaj dokument je nakon konsultacija upućen Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine 

i telekomunikacija na usvajanje. Pravilnik utvrđuje raspodelu digitalnih frekvencija po okončanju 

prelaska sa analognog na digitalno emitovanje. Kao takav, ovaj dokument će početi da se primenjuje tek 

po izvršenoj digitalnoj tranziciji, a u skladu sa Planom prelaska. Digitalni Plan raspodele usklađen je sa 

odgovarajućom međunarodnom regulativom i predstavlja jedan od značajnijih regulatornih dokumenata 

vezanih za digitalno emitovanje.  

 



25 

 

U procesu prelaska sa analognog na digitalno emitovanje kontinuirano se kasni u odnosu na ono što je 

planirano. Aktivnosti Ministarstva, RATEL-a i JP ETV u prethodnom periodu daju nadu da bi proces ipak 

mogao da počne brže da se odvija, te moguće i završi do 17. juna 2015. godine, kao roka na koji se Srbija 

obavezala u skladu sa ratifikovanim međunarodnim ugovorima. U međuvremenu, neophodno je stvoriti 

sve regulatorne i tehničke uslove da se to desi. Pre svega, neophodno je usvojiti Projekat digitalne mreže 

koji će otvoriti put i za usvajanje Plana prelaska, a kako bi se bliže uredili rokovi i druga pitanja od značaja 

za proces gašenja analognog i prelazak na digitalno emitovanje. Imajući u vidu kompleksnost procesa, 

neophodna je saradnja svih zainteresovanih aktera,a a naročito državnih organa i regulatornih tela, sa 

jedne, i emitera, sa druge strane, kako bi se omogućili uslovi za nesmetani i što bezbolniji prelazak. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Nacrt Zakona o javnom informisanju je na tragu Medijske strategije ustanovio princip izlaska države iz 

vlasništva u medijima i to operacionalizovao kroz nekoliko odredaba. Nacrt, prvo, predviđa da izdavač 

medija može biti samo pravno lice, a da to pravno lice ne mogu neposredno ili posredno osnovati 

Republika, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, kao ni ustanova, preduzeće i drugo 

pravno lice koje je u celini ili delu u državnoj svojini, odnosno koje se u celini ili delom finansira iz javnih 

prihoda. Izuzeci se predviđaju samo u nekoliko slučajeva, i to: javni servisi (RTS i RTV); ustanove ili 

fondacije čiji su osnivači nacionalni saveti nacionalnih manjina, kao izdavači medija na jeziku nacionalne 

manjine; ustanova ili fondacija čiji je osnivač Republika, kao izdavač medija za potrebe informisanja 

stanovništva na području autonomne pokrajine Kosovo i Metohija; univerzitet čiji je osnivač Republika 

odnosno autonomna pokrajina, kao izdavač medija čija je svrha informisanje i obuka studenata. Nacrt 

uređuje i način na koji se upravlja ovim ustanovama ili fondacijama, u cilju sprečavanja neprimerenog 

uticaja izvršne vlasti ili nacionalnih saveta kao osnivača. Dalje, Nacrt predviđa da izdavači koje je 

neposredno ili posredno osnovala Republika, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, osim 

gore navedenih izuzetaka, prestaju sa radom 31. decembra 2014. godine. Ovim članom se predviđaju i dva 

modela privatizacije i to: prodaja ili prenos državnog kapitala u medijima bez naknade. Nacrt takođe 

nabraja odredbe drugih propisa koji prestaju da važe od 31. decembra 2013. godine, među kojima su i 

danas sporne odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi, Zakona o glavnom gradu, Zakona o nacionalnim 

savetima nacionalnih manjina, Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, Zakona o javnim 

službama, ali i čitav Zakon o Javnom preduzeću Novinska agencija „Tanjug“, Zakon o osnivanju Javnog 

preduzeća za novinsko izdavačku delatnost „Panorama“ i Odluka o osnivanju javnog preduzeća za 

unapređivanje i razvoj informisanja putem elektronskih medija na srpskom jeziku na teritoriji AP Kosovo 



26 

 

i Metohija „Mreža Most“. Iz citiranih odredbi proizilazi nedvosmislena intencija zakonopisaca da se uredi 

potpuno povlačenje države iz medijskog vlasništva. Lista odredaba koje po Nacrtu prestaju da važe, 

gotovo u potpunosti se poklapa sa odredbama navedenim u ANEM-ovoj inicijativi Ustavnom sudu, kojom 

je ta asocijacija svojevremeno tražila da se utvrdi da nisu u skladu sa Ustavom odredbe različitih propisa 

kojima se godinama u Srbiji opstruisao proces privatizacije. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Početak godine obeležilo je objavljivanje Nacrta Zakona o javnom informisanju i medijima i pokretanje 

javne rasprave o istom, kao bitna faza dugo očekivane medijske reforme u Srbiji. Svakako je pozitivno to 

što Nacrt stavlja fokus na pitanje uređenja javnog finansiranja medija, polazeći od činjenice da je u 

uslovima nerazvijenog medijskog tržišta država sa svojim novcem zapravo ključni igrač na medijskoj 

sceni. Zato je primena rigoroznih standarda kontrole državne pomoći i propisa o zaštiti konkurencije u 

ovoj oblasti svakako jedan od ključeva medijske reforme. Ono što brine jeste činjenica da mnogi akteri na 

političkoj i javnoj sceni u Srbiji ovo još uvek ne razumeju, ili samo ne žele da razumeju. O tome svedoči i 

јаvnо slušаnjе nа tеmu mеdiјskih slоbоda u Оdbоru zа kulturu i infоrmisаnjе Nаrоdnе skupštinе 

Republike Srbije, na kome pojedini poslanici ključni problem na medijskoj sceni vide u nedostatku 

profesionalizma kod samih novinara, a ne u neprincipijelnom sprovođenju zakona od strane izvršne 

vlasti, niti u netransparentnom trošenju javnog novca kao sredstvu uticaja na medije i sredstvu kojim se 

neprofesionalizam novinara zapravo podstiče. O tome svedoči i odsustvo energičnije reakcije povodom 

povratka na javnu scenu ekstremističkog govora, po zlu zapamćenog iz devedesetih godina prošlog veka, 

ponovljeni napadi na novinare i predstavnike civilnog sektora, podela na patriote i izdajnike, Srbe i 

antisrbe, srbomrsce, pa čak i prebrojavanja pripadnika manjinskih nacionalnih zajednica u redakcijama, 

kao argumenata u obračunima sa političkim neistomišljenicima. Sudbina reformi u sektoru medija u Srbiji 

zavisiće, kako od rešenosti vlasti da stvori uslove u kojima će na medijskoj sceni pobediti kvalitet, a ne 

poslušnost i podilaženje, tako i od njene odlučnosti kojom će odgovoriti na pozive na diskriminaciju i na 

raspirivanje mržnje, sa koje god strane takvi glasovi dolazili. 


